زوفا - زوفا «داروئی»
نوشته شده توسط : پلیکا

همه خواص زوفا + کاربرد، مضرات و فواید عرق گیاه Hyssop

زوفا یک گیاه تقویت کننده ایمنی بدن محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد آرامش و رفع اضطراب‌ها می‌تواند مشکلات قاعدگی مانند علائم سندرم قبل از قاعدگی مانند نوسانات خلقی را تسکین ببخشد، همچنین با ایجاد آرامش و انرژی در بدن به افزایش اکسیژن منجر می‌شود. برای مصرف این گیاه به صورت جوشانده باید یک قاشق چای‌خوری از این گیاه خشک شده را در ۲/‏۱ فنجان آب به صورت رقیق بریزید و هر‬ روز برای مصرف آن تنها ۲/‏۱ آن فنجان را بنوشید و باقی آن را برای روز دیگر کنار بگذارید. تهیه حشره کش‌ها، نابودی شپش‌ها، آب نبات، سس‌ها، پودینگ ها، طعم دهنده‌ها، رایحه صابون‌ها و عطرها از مواردی ست که گیاه زوفا در تهیه آنها کاربرد دارد.

برای تهیه ضماد گیاه زوفا باید گیاه را در طی ۱۵ دقیقه در آب قرار دهید تا خیس بخورند و سپس روی پارچه قرار دهید و آن را مورد استفاده قرار دهید. این گیاه دارای رنگ بنفش است و بوته‌ای بلند و باریک دارد، برگ‌های وارونه این گیاه به همراه ساقه آن نیز خواص زیادی را در خود جای داده‌اند. زوفا یک گیاه درمانی است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن، فرد را از بسیاری از بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارد. تقویت معده، رفع کم خونی، درمان آسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود سرفه و افزایش نیرو از خواص استفاده عرق و روغن گیاه زوفا محسوب می‌شود. زوفا یک گیاه بومی معطر در مدیترانه است؛ در کتاب‌های سنتی طبی به استفاده از این گیاه حتی در زمان مسیحیت هم اشاره شده است.

این گیاه در درمان سرماخوردگی به علت وجود خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب و عفونت‌ها مؤثر بوده است. به گزارش ایمنا، گیاه زوفا یک گیاه درمانی محسوب می‌شود که رنگ بنفش دارد و در سرزمین‌های بومی مدیترانه رشد می‌کند. این گیاه در درمان عفونت‌هایی همچون عفونت ریه به علت خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی که دارد، بسیار مفید واقع شده است. لیمونن، رزماریین، اسیدهای کافئیک، فلانوئیدها و مروبین ها از مواردی هستند که ترکیبات زیست فعال را تشکیل می‌دهد. گیاه زوفا در درمان بیماری‌ها و سلامت بدن انسان مؤثر است اما مصرف افراطی آن عوارض زیادی را در پی دارد. زوفا با کمک به دفع بهتر ادرار، دستگاه ادراری را بهبود بخشیده و التهاب موجود در آن را رفع می‌کند.

 

گل زوفا؛ مفید برای آسم و تنگی نفس

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مصرف دم کرده گیاه زوفا را با عسل برای ورم گرم ریه، تنگی نفس و آسم مفید دانست و ادامه داد:  مصرف آن با سکنجبین مسهل اخلاط غلیظ است و ضماد آن با آب برای درمان ورم های گرم و با سرکه رقیق برای تحلیل ورم های سرد و خون مردگی پلک چشم اثرات مفیدی دارد. مهندس راغ آرا گفت: برای رفع حالت تنفس با نفس های کوتاه و سریع از زوفا استفاده می شود و غرغره با دم کرده زوفا برای درمان درد گلو مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دم کرده زوفا به صورت کمپرس برای تسکین درد در موارد شکستگی استخوان، سوختگی و جراحت های پوستی نیز کاربرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی حهاددانشگاهی استان با تاکید بر اینکه زوفا اثر بازدارنده رشد ویروس تبخال را دارد و برای این منظور از کمپرس دم کرده آن استفاده می شود، افزود: همچنین برای رفع تحریک های تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوانزا اثربخش است. برای تهیه کمپرس زوفا30 گرم گیاه خشک را در نیم لیتر آب جوش به مدت 1۵دقیقه دم کرده و پس از سرد شدن مورد استفاده قرار می دهند، همچنین برای تهیه دم کرده زوفا روزی ۳ نوبت و هر نوبت یک قاشق مرباخوری گیاه را در نصف لیوان آب جوش به مدت 10تا 1۵ دقیقه دم می نمایند. وی با اشاره به این‌که این گیاه در بیماری هیستری کاربرد دارد، افزود: برای درمان کولیک از آن استفاده می شود، در بیماری آسم اثرات مفیدی دارد، نیرو دهنده، مقوی معده و خلط آور است.

اما باید توجه داشت که در نقاط مختلف ایران از جمله خراسان جنوبی به طورسنتی از گیاه دیگری به نام زوفا استفاده می شود. نکات احتیاطی: زوفا از طرف سازمان غذا و دارو در آمریکا از جمله گیاهان بی خطر شناخته شده است.

بررسی کالزایی در گیاه دارویی زوفا (Hyssopus officinalis)

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

تأثیر گیاه زوفا، آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد، ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. اکبری زاده نظر، خطیب جو علی، ورمقانی صیفعلی، جعفری هوشنگ، شکری علی نقی.

نتایج برخی بررسی‌ها نشان داده است گیاه زوفا با داروهای ضد صرع، داروهای ضد ویروسی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای دیابت تداخل دارویی دارد، همچنین جوشانده‌های گیاهی حاوی زوفا ممکن است با گلوکوکورتیکوئیدها (ترکيباتى فارماکولوژيک که در انواع مختلفى از اختلالات نظير آسم، آرتريت روماتوئيد و پسوريازيس مصرف مى‌شوند) تداخل ایجاد کند، بنابراین لازم است قبل از مصرف این گیاه و فرآورده‌های دارویی به دست آمده از آن حتما با پزشک و داروساز مشورت شود. مهم‌ترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس موجود در برگ زوفا و ساقه‌های سبز آن را پینوکامفن تشکیل می‌دهد، از ترکیبات مهم دیگر اسانس می‌توان به آلفا و بتاپنتین، کامفن و الکل‌های سزکویی ترپن اشاره کرد، همچنین در روغن زوفا ترکیبات مونوترپن و سکوترپن وجود دارد و برگ‌ها حاوی ماده‌ای به نام هیسوپین است که طعمی تند و مطبوع به آنها داده است.

اسانس این گیاه خاصیت آنتی‌بیوتیک، ضد قارچ و ضد باکتری دارد و یکی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده شربت‌های گیاهی برای درمان عفونت‌هاي ویروسی مانند سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم است، اسانس زوفا همچنین حاوي مواد ضد التهابی و ضد اسپاسم بوده و در درمان مشکلات گوارشی، دیابت، التیام زخم‌ها و رفع مشکلات پوستی موثر است. شربت ضد سرفه زوفا، زوفی‌‌بل و زوفا عسلی برخی از فرآورده‌های طبیعی حاوی این گیاه هستند که به عنوان ضد سرفه، خلط‌آور، برطرف کننده آسم، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی و بهبود آلرژی‌های فصلی تجویز می‌شوند، شربت زوفا پلاس برای دفع بلغم و باز کردن گرفتگی‌ها و پماد زخم و سوختگی گل زوفا از دیگر فرآورده‌های دارویی این گیاه است.

زوفا گیاهی ضد افسردگی و نشاط آور است و باعث کاهش عصبانیت، استرس و اضطراب می‌شود، متخصصان طب سنتی معتقدند چکاندن چند قطره روغن این گیاه در آب موجود در وان حمام به رفع خستگی، کوفتگی و درد بدن کمک می‌کند، همچنین امروزه زوفا به عنوان یکی از گیاهان مفید در آروماتراپی (رایحه درمانی) برای تقویت روحیه کاربرد دارد. مطالعات مختلف نشان داده است زوفا به دلیل وجود فلاونوئید و تانن در درمان سرماخوردگی، سرفه و تحریک تعریق در آنفلوانزا مؤثر است و دارای اثرات آنتی‌بیوتیکی و ضد عفونی کننده می‌باشد که برای درمان عفونت‌های خفیف کاربرد دارد، همچنین به عنوان خلط‌آور در برونشیت و رفع سرفه‌های شدید و آسم مؤثر است.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: